Velkommen til Barnas Rett barnehage

"Barneskritt, hvor går du hen? Vi blir med!"

Barnas Rett barnehage er en privat barnehage som har vært i drift siden 1982. Vi har mellom 80-84 plasser, avhengig av alderssammensetning på avdelingene. Dere finner oss på Åkershagan i Ottestad, i Stange kommune. Barnehagen ligger i flotte naturomgivelser, med Ottestadstien og Mjøsa som nærmeste nabo. Et eldorado for friluftsliv for små og store!

Vi har et stort og kupert uteområde, som innbyr til variert aktivitet og lek til alle årstider. Bak barnehagen har vi et mindre område der de minste kan leke i litt roligere omgivelser ved behov. På vinteren har vi egen ake-/skibakke som er mye brukt, og vi har kombinert ballbinge/skøytebane.

Barnehagens uteområde og nærområde er bevisst utformet for å kunne jobbe mye med satsningsområdet vårt. Vi har egen hytte med bålplass inne på barnehagens område, som er tilholdsstedet for uteavdelingen Maurtua. Her går de eldste barna i barnehagen. Vi har også en gapahuk med bålplass, som brukes flittig til bålfrokoster og bållunsjer for Maurtua. Småbarn har sin egen varmehytte, som heter Grevlinghiet. Den ligger på småbarnsavdelingenes uteområde. Her kan de små ta et lite skritt ut i utelivet, rett utenfor døra. Det passer små kropper bra. Rett utenfor gjerdet har vi egen bålpass som er tilrettelagt for formiddagshvil i hengekøyer, og vi har et stort telt med muligheter for oppvarming, som vi bruker året rundt.

Vi har flotte turmuligheter utenfor barnehagen, og prøver å komme oss så mye som mulig ut på tur. Ottestadstien, vår nærskog, byr på spennende turmuligheter. Der har vi sett spor etter både mus og rev. Vi fantaserer gjerne om at vi hører og ser noen andre dyr der også, som en Gruffalo, eller en drage... :) På våren er det nydelig med massevis av hvitveis i skogen - og vi tar gjerne med matpakka vår dit. Småbarn drar på hengekøyetur langs Ottestadstien så fort anledningen byr seg og været tillater det. Vi er også nabo med Mjøsa. Der kan vi kose oss med å kaste steiner i vannet, eller prøve fiskelykken, og studere dyrelivet i vannkanten. Vi har vår egen båt som vi titt og ofte drar på tur med i de periodene av året hvor Åkersvika ikke er fredet til hekking for fuglene som oppholder seg der.

Vi er en barnehage som er mye ute på tur utenfor barnehagens nærmiljø også. Vi har gangavstand til bussholdeplasser, og storbarn bruker mye bybuss for å komme seg på litt lengre turer. Storbarn bruker også innleid buss og maxi-taxi hvis vi ønsker å dra på eventyr lengre unna barnehagen. Småbarn har 2 store vogner med plass til henholdsvis 6 og 4 barn i. De er flittig i bruk for å kunne komme oss til turområder lengre unna barnehagen, og for å kunne gå på tur med de aller minste.

Visjonen vår "Barneskritt, hvor går du hen? Vi blir med!" gjenspeier det som er aller viktigst for oss, og vi skal møte barna med disse verdiene:

• TRYGGHET
  • LIVSMESTRING
  • VERDIGHET
  • TILSTEDEVÆRELSE

Vi jobber aktivt med våre to satsningsområder UTELIV og LEK, der vi fokuserer på lekmiljø, lekens egenverdi og voksenrollen.

Hjertelig velkommen til å ta en titt på barnehagen vår, vi skal ta godt imot dere!