Vårt barnesyn

Barnesynet i barnehagen er tett knyttet til visjonen "Barneskritt, hvor går du hen? Vi blir med!" som understreker at barna er i sentrum av sin egen utvikling, og at vi som ansatte er med på deres reise. Dette synet på barna som aktive deltakere i sitt eget liv, med rett til medvirkning og utforskning, gjenspeiles i våre verdier: trygghet, tilstedeværelse, livsmestring og verdighet.

Trygghet gir barna en fast grunnmur hvor de kan vokse og lære, mens tilstedeværelse handler om at vi som ansatte er der for barna, både fysisk og emosjonelt. Livsmestring fremmer at barna utvikler ferdigheter til å håndtere livet på egne premisser, og verdighet sørger for at hvert barn blir møtt med respekt og forståelse. Sammen utgjør disse verdiene et solid fundament for en barnehage hvor barn får utforske, lære og vokse på sine egne premisser, i et miljø som støtter deres utvikling og trivsel. 

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Vi skal ta vare på barndommens egenverdi, og sørge for at vi hele tiden har en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens verdigrunnlag bygger på verdigrunnlaget som er fastsatt i barnehageloven og internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til. 

Rammeplan for barnehager understreker at noe av det viktigste vi gjør, er å møte barnas behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse, og sikre at alle får ta en del i og medvirke i felleskapet. Dette er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.

Personalet er barnets talsmann i barnets hverdag, og har gjennom sitt ansvar i barnehagen meldeplikt, opplysningsplikt og avvergeplikt til nødvendige instanser. Vi jobber alltid i tråd med det som til enhver tid er barnets beste.

En god praksis hvor vi jobber i tråd med visjonen vår kjennetegnes av at vi som ansatte aktivt lytter til barna og engasjerer oss i deres opplevelser og uttrykk. Vi fanger opp barnas interesser og ønsker, og er observante for de signalene barna gir. Ved å våge å si ja til barns initiativ, skaper vi en dynamisk og inkluderende hverdag der barna føler seg sett og verdsatt.

En viktig del av god praksis er å se barna som medmennesker, hvor vi behandler dem med respekt og verdighet. Dette innebærer en ja-kultur der barnas perspektiv tas på alvor, og hvor de involveres i beslutningsprosesser som angår dem. Vi setter av tid, rom og plass til å jobbe aktivt med barna, der vi ikke bare ser og lytter, men også deltar i deres verden. Barns medvirkning står sentralt, og vi tar dem med på råd for å sikre en meningsfull og inkluderende hverdag.

Tilstedeværelse er en kjerneverdi i god barnehagepraksis. Ved at vi er mentalt og fysisk til stede, skaper vi trygghet og et godt grunnlag for relasjonsbygging. Spontanitet og kreativitet verdsettes, og vi gir rom for å slippe kontrollen og se mulighetene som oppstår i samspill med barna. 

En god barnehagepraksis bygges på verdigrunnlaget om trygghet, tilstedeværelse, livsmestring og verdighet, og at vi er i stand til å omsette teori fra møter og faglige diskusjoner til praksis i hverdagen.